第105回ILO総会の開催
今般、国際労働機関(ILO)の第105回総会が、スイス国ジュネーブで開催されました。
ILO総会は、毎年1回(通常6月)行われ、ILO全加盟国の政府、労働者、使用者よりなる代表団が一堂に会する最高意思決定機関です。
本総会では、グローバル・サプライチェーンにおけるディーセント・ワーク、第71号勧告の改正、及び社会正義宣言の影響評価に関する課題と、これらの課題に関する各国の取組状況を踏まえ、今後の対応策について議論が行われました。さらに、塩崎厚生労働大臣が出席し、我が国が「人口問題」を産業構造の大転換と労働市場の構造改革により克服するとともに、その経験を共有することや技術協力を通じて、世界の貧困の終焉、ディーセント・ワークの促進に貢献する旨の演説を行いました。
ILO総会は、毎年1回(通常6月)行われ、ILO全加盟国の政府、労働者、使用者よりなる代表団が一堂に会する最高意思決定機関です。
本総会では、グローバル・サプライチェーンにおけるディーセント・ワーク、第71号勧告の改正、及び社会正義宣言の影響評価に関する課題と、これらの課題に関する各国の取組状況を踏まえ、今後の対応策について議論が行われました。さらに、塩崎厚生労働大臣が出席し、我が国が「人口問題」を産業構造の大転換と労働市場の構造改革により克服するとともに、その経験を共有することや技術協力を通じて、世界の貧困の終焉、ディーセント・ワークの促進に貢献する旨の演説を行いました。
1 会期
平成28年5月30日(月)~6月10日(金)
2 主な議題
(1) 条約及び勧告の適用状況
(2) グローバル・サプライチェーンにおけるディーセント・ワークに関する議論
(3) 平和・安全及び災害からの回復のためのディーセント・ワーク:第71号勧告の改正に関する議論
(4) 社会正義宣言の影響評価に関する議論
(5) 海事関係
(2) グローバル・サプライチェーンにおけるディーセント・ワークに関する議論
(3) 平和・安全及び災害からの回復のためのディーセント・ワーク:第71号勧告の改正に関する議論
(4) 社会正義宣言の影響評価に関する議論
(5) 海事関係
第105回ILO総会結果(概要)
日時:
2016年5月30日(月)~6月10日(金)
場所:
スイス(ジュネーブ)
出席者等:
政府側:塩崎厚生労働大臣、勝田大臣官房総括審議官(国際担当)(ILO理事) 他
労働者側:逢見連合事務局長、桜田連合国際顧問(ILO理事) 他
使用者側:得丸経団連雇用政策委員会国際労働部会長、松井経団連国際協力本部参事(ILO理事) 他
本会議:
ILO事務局長より、ILO創設100周年に向けた7つのイニシアティブの1つである「貧困の終焉」をテーマに、これまでILOが提唱してきたディーセント・ワークの実現が、2015年に国連サミットにて採択された「持続可能な開発のための2030アジェンダ」を支えるものと位置付けられたことを受けて、ILOとその加盟国に対して、アジェンダの実現に向けて、主体的に、また協力して取り組むことを求める提案がなされた。これを受け、各国政労使代表による演説が行われた。
日本政府からは、塩崎厚生労働大臣が出席し、我が国が「人口問題」を産業構造の大転換と労働市場の構造改革により克服するとともに、その経験を共有することや技術協力を通じて、世界の貧困の終焉、ディーセント・ワークの促進に貢献する旨の演説を行った。併せて、ILO創設100周年に向けたイニシアティブに対する支持を表明した。
主要議題と結果:
2016年5月30日(月)~6月10日(金)
場所:
スイス(ジュネーブ)
出席者等:
政府側:塩崎厚生労働大臣、勝田大臣官房総括審議官(国際担当)(ILO理事) 他
労働者側:逢見連合事務局長、桜田連合国際顧問(ILO理事) 他
使用者側:得丸経団連雇用政策委員会国際労働部会長、松井経団連国際協力本部参事(ILO理事) 他
本会議:
ILO事務局長より、ILO創設100周年に向けた7つのイニシアティブの1つである「貧困の終焉」をテーマに、これまでILOが提唱してきたディーセント・ワークの実現が、2015年に国連サミットにて採択された「持続可能な開発のための2030アジェンダ」を支えるものと位置付けられたことを受けて、ILOとその加盟国に対して、アジェンダの実現に向けて、主体的に、また協力して取り組むことを求める提案がなされた。これを受け、各国政労使代表による演説が行われた。
日本政府からは、塩崎厚生労働大臣が出席し、我が国が「人口問題」を産業構造の大転換と労働市場の構造改革により克服するとともに、その経験を共有することや技術協力を通じて、世界の貧困の終焉、ディーセント・ワークの促進に貢献する旨の演説を行った。併せて、ILO創設100周年に向けたイニシアティブに対する支持を表明した。
主要議題と結果:
- 基準適用委員会では、各国における条約の適用状況について個別審査等が行われ、24件すべてについて、政労使コンセンサスによる結論が採択された(日本案件はなし)。
- グローバル・サプライチェーンにおけるディーセント・ワークに関する委員会では、グローバル・サプライチェーンの進展は、経済成長や雇用機会の拡大が期待される一方、雇用条件や労働環境の悪化など、ディーセント・ワークの観点からはマイナスの影響が懸念されることを踏まえ、グローバル・サプライチェーン内において、どのような取組が持続的発展や雇用、ディーセント・ワークに貢献できるかについて議論された。審議の結果、グローバル・サプライチェーンの労働市場への寄与や抱える課題、ディーセント・ワークを推進する上での政府、企業及び労使の役割が確認されたほか、適切な時期に専門家会合を開き、必要な施策や方法、イニシアティブ、基準設定等について検討すべきであること等がとりまとめられ、結論文書として採択された。
- 第71号勧告の改正に関する委員会では、第二次世界大戦後に労働者を労働市場に復帰させるための措置を規定した第71号勧告について、自然災害からの復興や紛争からの回復における雇用創出等の取組を行うことを求める改正案が議論された。審議では、逐条ごとの議論において提出された修正・削除等の意見がとりまとめられ、結論文書として採択された。本総会における委員会は2回討議のうち1回目であり、審議においてコンセンサスが得られなかった箇所(特に難民の保護等)については、2017年総会に持ち越すこととされた。日本政府は、アジア太平洋政府グループを代表して、過去に多くの自然災害に遭遇してきた経験を積極的に世界に共有する旨の発言を行った。
- 社会正義宣言の影響評価に関する委員会では、2008年に採択された社会正義宣言が各国や関係機関の政策に与えた影響や、当該宣言に基づく総会での周期的議論のあり方、今後の当該宣言の効果的な実施方法等が議論された。審議の結果、政策一貫性の確保やディーセント・ワーク国別プログラム及び技術協力の促進の必要性が確認されたほか、今後の周期的議論の実施サイクルについては、2016年11月のILO理事会において改めて議論すること等がとりまとめられ、結論文書として採択された。
- また、海事関係の議題として、「2006年海上労働条約の規範改正の承認」及び「2003年改正船員の身分証明書条約(第185号)の附属書改正の採択」について、投票の結果、賛成多数でそれぞれ承認・採択された。
政府代表演説(英語)
Statement made by Mr. Yasuhisa Shiozaki Minister of Health, Labour and Welfare, the Government of Japan at the 105th Session of the International Labour Conference (June 8, 2016)
Thank you chair, Director General, Distinguished Delegates, Ladies and Gentlemen, it is a great honour for me to have this opportunity to make a statement on behalf of the Government of Japan at the International Labour Conference.
“End to Poverty” is one of the Goals of the 2030 Agenda for Sustainable Development, which are also the theme of the Director-General’s report. And the ILO has advocated its Decent Work Agenda. To achieve these objectives, sustainable economic growth is essential.
After World War II, Japan achieved economic growth that brought us improved living standards and lifted the people out of poverty. However, we are now facing demographic challenges such as “declining population”, “declining LABOUR force”, “aging population” and “low birthrates”.
The Abe Cabinet is the first ever in Japan to resolutely address these tough demographic challenges. The essence of its policy will be to achieve a sustainable social and economic system where people can live with fair satisfaction by achieving strong economic growth and redistributing its fruits.
The Abe Cabinet will not agree with the dichotomy between growth and redistribution, but instead will propose a new model by creating a virtuous cycle of growth and redistribution in the face of declining population.
At the recent G7 Ise-Shima Summit, leaders reaffirmed the important role of mutually-reinforcing fiscal, monetary and structural policies to prevent the world economy from falling into another crisis. We will contribute to the world’s sustainable economic growth by taking best mix of such policies.
In order to achieve economic growth in spite of the demographic challenges, drastic industrial structural reform with continuous innovation is indispensable. The industrial structural reform will be realized by raising industries from low to higher productivity which inevitably necessitates labour mobility.
In addition, labour market structural reform including “women’s active participation”, “the elderly’s active participation” and “equal pay for equal work” is essential to realize the growth against those challenges.
The Abe Cabinet places the highest priority on facilitating women’s participation in the workplace. The “Law on Promotion of Women’s Participation and Advancement in the Workplace” obligates employers to establish numerical targets for women’s participation and to make their action plans for achieving those targets public. This will facilitate women’s participation in the workplace by accelerating employers’ efforts.
Then, in order to further promote active participation of elderly people, we will carry out the supportive measures for re-employment of elderlies through requiring enterprises to secure employment for employees who wish to continue to stay until the age of 65 and over and expansion of the scope of those eligible for employment insurance to employees of 65 years old and over.
Furthermore, in accordance with the fact that the non-standard workers including part-time workers are commonly found among females and the elderly, we will develop the society where their performance is evaluated appropriately based on “equal pay for equal work”.
New actions are now needed to realize new way of working. More specifically, reform of evaluation system that would be based on the achievements rather than the length of working hours is crucially important. The promotion of education and skill development, appropriate deployment of human resources in the labour market through encouragement of labour mobility, and measures to invite more skilled foreign workers are all equally necessary. I am sure that Japan’s labour market will be more attractive and fair by introducing these new policies.
Last year, we formulated “The Japan Vision: Health Care 2035” in anticipation of long-term vision of health care policy in two decades. Likewise, we are discussing “The Japan Vision: Future Work 2035” that envisions future way of work in 20 years. We will pursue the society where flexible and diverse way of working can be accepted.
Japan will continue to share our experiences with the world in overcoming a large number of policy challenges in the past and upcoming major demographic challenges. We are also committed to continue extending to those countries which need the technical cooperation we have already been carrying out for many years.
Japan will contribute to an end to poverty in the world and to the promotion of decent work.
Lastly, I would like to highly appreciate Director-General Mr. Guy Ryder for his strong leadership and efforts to reform the ILO, and also extend my sincere support for his ILO Centenary Initiatives.
Thank you.
Thank you chair, Director General, Distinguished Delegates, Ladies and Gentlemen, it is a great honour for me to have this opportunity to make a statement on behalf of the Government of Japan at the International Labour Conference.
“End to Poverty” is one of the Goals of the 2030 Agenda for Sustainable Development, which are also the theme of the Director-General’s report. And the ILO has advocated its Decent Work Agenda. To achieve these objectives, sustainable economic growth is essential.
After World War II, Japan achieved economic growth that brought us improved living standards and lifted the people out of poverty. However, we are now facing demographic challenges such as “declining population”, “declining LABOUR force”, “aging population” and “low birthrates”.
The Abe Cabinet is the first ever in Japan to resolutely address these tough demographic challenges. The essence of its policy will be to achieve a sustainable social and economic system where people can live with fair satisfaction by achieving strong economic growth and redistributing its fruits.
The Abe Cabinet will not agree with the dichotomy between growth and redistribution, but instead will propose a new model by creating a virtuous cycle of growth and redistribution in the face of declining population.
At the recent G7 Ise-Shima Summit, leaders reaffirmed the important role of mutually-reinforcing fiscal, monetary and structural policies to prevent the world economy from falling into another crisis. We will contribute to the world’s sustainable economic growth by taking best mix of such policies.
In order to achieve economic growth in spite of the demographic challenges, drastic industrial structural reform with continuous innovation is indispensable. The industrial structural reform will be realized by raising industries from low to higher productivity which inevitably necessitates labour mobility.
In addition, labour market structural reform including “women’s active participation”, “the elderly’s active participation” and “equal pay for equal work” is essential to realize the growth against those challenges.
The Abe Cabinet places the highest priority on facilitating women’s participation in the workplace. The “Law on Promotion of Women’s Participation and Advancement in the Workplace” obligates employers to establish numerical targets for women’s participation and to make their action plans for achieving those targets public. This will facilitate women’s participation in the workplace by accelerating employers’ efforts.
Then, in order to further promote active participation of elderly people, we will carry out the supportive measures for re-employment of elderlies through requiring enterprises to secure employment for employees who wish to continue to stay until the age of 65 and over and expansion of the scope of those eligible for employment insurance to employees of 65 years old and over.
Furthermore, in accordance with the fact that the non-standard workers including part-time workers are commonly found among females and the elderly, we will develop the society where their performance is evaluated appropriately based on “equal pay for equal work”.
New actions are now needed to realize new way of working. More specifically, reform of evaluation system that would be based on the achievements rather than the length of working hours is crucially important. The promotion of education and skill development, appropriate deployment of human resources in the labour market through encouragement of labour mobility, and measures to invite more skilled foreign workers are all equally necessary. I am sure that Japan’s labour market will be more attractive and fair by introducing these new policies.
Last year, we formulated “The Japan Vision: Health Care 2035” in anticipation of long-term vision of health care policy in two decades. Likewise, we are discussing “The Japan Vision: Future Work 2035” that envisions future way of work in 20 years. We will pursue the society where flexible and diverse way of working can be accepted.
Japan will continue to share our experiences with the world in overcoming a large number of policy challenges in the past and upcoming major demographic challenges. We are also committed to continue extending to those countries which need the technical cooperation we have already been carrying out for many years.
Japan will contribute to an end to poverty in the world and to the promotion of decent work.
Lastly, I would like to highly appreciate Director-General Mr. Guy Ryder for his strong leadership and efforts to reform the ILO, and also extend my sincere support for his ILO Centenary Initiatives.
Thank you.